onsdag 2. februar 2011

5 år i Norge i dag!!


Idag er det akkurat 5 år siden jeg og min greske familie flyttet til Norge!!
Wow... Time flies when you're having fun:-)

Jeg husker den utrolige følelsen det var å våkne opp i nytt hjem i Norge etter å ha bodd 13 år i Athen.
Guttaboys var 4 og 6 år når vi kom flyttende nordover. De forsto 100% norsk, men de snakket ikke spesielt godt norsk. Men etter noen uker i trøndersk barnehage var både språket bredt og "sjø'en" på plass. De gikk fort i fra å være bygutter til tøffe landsens karer. Grekern har også lært seg masse norsk og jeg er skikkelig stolt av han og hvor godt han har klart seg her. Vi savner Hellas masse enkelte gang, men stort sett har vi det flott her i Norge. Det er faktisk et ganske flott land å bo i og for barn å vokse opp i! 

Nedenfor kommer noen bilder av kontrastene som en slik flytting kan føre med seg (veldig satt på spissen da... Jeg må presisere at vi elsker begge landene!)

Fra BeachBoys på stranda vår i Maraton....

....til gapahuk og grilling på fjellet....

Fra plussgrader, sjøskvulp og strand..... 

.... til snø, vinter, nedist hus og bil....

Fra kulturell utflukt med barnehagen til antikke steder i Hellas...... 

Til kulturelt vømmøl-opplegg a la Hans Rotmo med barnehagen i Verdal.....

¤-¤-¤

Jeg kommer snart med et innlegg om et skikkelig artig Do-it-yourself-prosjekt!
Du har kanskje hørt om lesebriller og leselampe.... Men har du hørt om brille-lampe??
Følg med!!

5 kommentarer:

  1. Så fantastisk herlig! Gratulerer så masse med 5 årsdagen. Jeg flytter til sommeren. Ikke like kontrastfylt som for dere, men lell. Det blir litt forandring.

    Tusen tusen takk for hyggelig kommentar hos meg!Heldige du som har den senga! Den er så chic!! <3

    SvarSlett
  2. Hei!! Gratulerer!! Med min korte erfaring vil jeg vel være enig i at det er stor forskjell på Athen og Trøndelag..... Hvis jeg skulle ha valgt klima, ingen tvil-Athen. Men livet er mer enn sol og varme. Jeg er imponert over mannen din!! Han må være en skikkelig tøffing!! AnneK:-)

    SvarSlett
  3. Så fort tiden flyr!!! Og så store "gutta-boys" har blitt!! Imponerende at dere trives så godt i norsk klima - men enig !!! - Norge er et fint land å bo og for unger å vokse opp i!! Og så har dere et annet hjemland som dere kan dra til når lengselen blir for stor.......
    Tenk at nå har vi også bodd utenlands i snart 17 år!!!..... og jeg må ærlig innrømme at tanken på å flytte tilbake til Norge "sitter langt inne".....:-)
    Hils gutta dine og ha en fin "5-års-feiring" :-)

    SvarSlett
  4. Gratulerer med 5 år i Norge fine familien! :)

    SvarSlett
  5. Hei herlige du!

    Du har fått en award av meg! Sjekk siste innlegget mitt :)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...