lørdag 19. februar 2011

Interiør på film


Jeg har nylig sett den fantastiske filmen "The Kings Speach" og ble utrolig fasinert av interiøret i filmen. Sjekk ut "tapeten" i logopedens arbeidsrom. Et lappeteppe av gamle tapeter, patinert, skitten og dus. Og egentlig ganske grusom..., men samtidig så vakker. Spesielt med den slitte Ludvig-sofaen foran...Og hva med stolen foran peisen nedenfor. Litt lav kanskje, men oooh so stylish!

Mange ganger mister jeg deler av filmen for jeg er altfor konsentrert på bakgrunnsbilder og interiør istedet for å fokusere på menneskene foran. Jeg kan se filmer flere ganger for å få med meg detaljer i interiøret:-)
Hva med teppet av Paul Smith som henger i det nyoppussede rommet til Carrie i den første Sex&Singelliv-filmen. Skulle gitt mye for å hatt det der på veggen.

Jeg husker også at jeg bestemte meg for å ha hvitkalket murvegg i mitt fremtidige hus da jeg som tenåring så Fatal Attraction for første gang. Jeg fikk ikke sove på flere dager både pga. at at filmen var så skummel, men også fordi jeg lå og fantaserte om hvordan huset mitt skulle bli når jeg ble stor:-)

... og hva har jeg på stua?...
Ikke det sinnsyke og ustabile mennesket over, men lekker hvitmalt murvegg...

I kjellergangen min har jeg en litt 1950-tallslook på møbler og dekor. Gjett om jeg ble fasinert da jeg så filmen "Julie & Julia" med Meryl Streep. Hele filmen viser vakre detaljer fra denne perioden.

I TV-serien Gossip Girl har søskenbarnet mitt Ingar fått sin kunst hengt opp. Ser dere skiltet med "Prada Marfa 1837 miles". Dette er en referanse til Elmgreen&Dragset's installasjonskunst hvor de i 2005 samarbeidet med Prada og lagde en Pradabutikk midt i ørkenen i Texas i nærheten av landsbyen Marfa. Her kan du lese mer om det i NY Times . Man kan faktisk kjøpte posteren for 300$ på nett.

Og jeg husker også første gangen jeg så "Breakfast at Tiffany's". Der satt Audrey så lekkert i sin badekar-sofa. Jeg var imponert over hvor moderne de var i 1961. Sofaen har selvfølgelig blitt kopiert av mange møbeldesignere i ettertid.

Det var litt om min fasinasjon om interiør på film. Noen som kjenner seg igjen?
Filmen Kongens tale var by the way veldig bra! Anbefales!

2 kommentarer:

  1. Takk igjen for supert tips, den må jeg nok ut å se! Det øverste bildet... grrrr!! ;-)

    Enig med deg, det er jo dyktige folk som styler filmer, så det blir ofte superbra!! Stor klem

    SvarSlett
  2. Du? "The Kings speach" hadde jeg liksom bestemt meg for at jeg ikke ville se...men, nå MÅ jeg se den;)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...