søndag 9. januar 2011

Kunst: Alekos Fassianos

De to lysestakene står nært dette flotte trykket av den greske kunstneren Alekos Fassianos. Det ble kjøpt i et galleri på en ferietur til øya Zakynthos, både jeg og Grekern falt for de duse fargene, den enkle, geniale og kjente streken til Fassianos og at den var så fint rammet inn i gull. Det har sikkert en viss verdi nå (trykk nr. 6/50), men for meg har det en mer nostaligk og følelsesmessig verdi.
Gode minner fra mitt andre hjemland...

Jeg oppdaget kunsten hans i 1993 da jeg jobbet som au pair til en milliardær-familie i Athen. Huset deres var fylt av den mest fantastiske moderne kunst. Mest av greske kunstere, deriblandt Fassianos. Jeg skal lage et innlegg om de andre kunstnerne ved en senere ansledning.


Dette skriver Wikipedia om Alekos Fassianos:
He is one of the most popular artists of Greece's contemporary visual arts scene in the second half of the twentieth century. He draws his subjects from Greek myths and Byzantine icons. His paintings are also characterized by motion which is emphasized by the hair or cloth waving in the breeze. His figures are known for their voluptuousness and the luminosity of the color he uses to highlight the sensuality and the immense pleasure of everyday life.

Her er noen av hans andre verk (som desverre ikke henger i mitt hus):



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...