fredag 4. mars 2011

Barne-skirenn, neitakk... Barne-kino, JAtakk!


Jeg er vel den eneste nordmann som ikke har sett ett eneste minutt med skiVM idet hele tatt den siste uken. Spørs om jeg har bodd for lenge i utlandet og mistet litt nordkvinnen i meg. Jeg har heller ingen trøndersk mann som drar meg foran TV, nei, Grekern vet knapt hvem han Nortug er...

Nei, gi meg heller en ettermiddag med barnekino!!!
Guttene mine Storebror (11 år) og Filosofen (snart 9) er som sine foreldre ivrige kinogjengere.
Vi kom akkurat hjem fra å ha sett "Rango", en fantastisk godt laget gutte-western som til og med jeg likte skikkelig godt! Blir fasinert over hvor ekte animert film kan bli. Litt skummel, men med mange artige scener!


I forrige uke så vi "Anne + Jørgen = sant" en flott film om barns følelser, sjalusi og kjærlighet. Befriende godt å se en film med norske regnværsdager, rotete rom og bustete hoder. Man får da nok av de perfekte Hollywood-filmene. Guttene likte filmen, men de mente slutten var temmelig urealistisk.
Vi diskuterer alltid filmene etterpå og gutta har etterhvert fått skikkelig meninger om ulike temaer.


Gutta har vokst opp med kino fra de var spedbarn. I Hellas gikk Grekern og jeg ofte på utendørskino med babyen sovende i vogna like ved siden av oss. Under ser dere eksempel på utendørskino, hærlig ja?! 
En kald, øl, pizza, bord, lenestol, stjernehimmel, bjeffende hunder i nabolaget, filmopplevelse, jasminlukt og hærlig stemning... alt dette mens du er på kino!


For 3 uker siden så vi "To på rømmen", historien om Rapunzel. 3D-film er jo bestandig flott og denne var en terningkast 5-film! Selv om de var skeptiske til å gå på en prinsesse-film (jentelus!), endte de opp med å ville se den igjen! En skikkelig artig action-tegnefilm!


Vi har også nettopp sett "Gullivers Reiser", men den setter jeg ikke engang bilde av her inne. Snakk om å totalt ødelegge en bok-klassiker! Terningkast 2!

Men er det en film vi gleder oss til så er det Istid 4. Can't wait til å se hva Sid finner på denne gangen.
Guttene er jo strengt tatt gamle nok til å gå alene på kino, og byens kino er jo i gangavstand fra oss, men jeg klarer som regel å lure meg med:-) Mamma er ikke blitt teit og ukul enda (lurer på hvor lenge det skal vare).


I tillegg til å gå mye på kino har vi et fint barnefilm-DVD-bibliotek også.
Filosofens favoritt er den franske filmen Dragejegeren (må ikke blandes med Dragetreneren).
En vakker, surrealistisk og fantasifull reise i fantasi, ispedd nyyyydelig musikk.


Storebror elsker Chaplin-filmer og vi blir like rørt hver gang vi ser the Kid.
I vinterferien var jeg og guttene på prøveforestilling på "Chaplin" av Nord-Trøndelag Teater med Håvard Kalseth i hovedrollen. Teaterstykket er en del av den Kulturelle Skolesekken og skal turnere på alle barneskolene i Nord-Trøndelag. Barna bør glede seg, det var et flott stykke!


En annen favoritt er jo Knerten-filmene, og i morgen skal jeg faktisk hente Åsleik Engmark og 2 andre komikere på flyplassen for å ta de med på Venninnehelg (som underholdere da). Spørs om det blir en livlig kjøretur nordover:-) Men før jeg henter de skal jeg på litt shopping på Stjørdal, hmmm det er så mange plasser jeg vil innom, vi får se hva jeg får tid til.

Fredagsklem!!!

6 kommentarer:

  1. Åh, så bra det ikke bare meg som ikke er forelska i Northugen!!!! Jeg liker sport altså, men jeg vil alltid velge film før sport!
    Fin blogg du har!!!

    SvarSlett
  2. må se VM på ski jeg ja:) Er flaska opp med skirenn og var faktisk ivrig på skitrening en periode i barndommen:) Det er så rørende når skiløperne viser glede over egne og andres prestasjoner:)
    Går lite på kino, men var med barna ofte da de var yngre:)
    Kos deg med biltur med Åsleik Engmark og co, det blir sikkert artig:)
    Fin helg:)

    Klem Trine:)

    SvarSlett
  3. Så artig blogg du har.
    Kommer innom igjen å kikker!

    SvarSlett
  4. hooohooo så nettopp at vi har samme puff...jeg har kikket og kikket på den leeeenge for jeg kjøper ikke nye nytt...men så endelig er den min....skal ha en liten makeover på den først åffkårs :)

    Klem

    SvarSlett
  5. Hei, jenter!! Ja, nå er endelig VM over, det har vært behagelig å gå i butikker i det siste, lite med folk, ja tom. butikkbetjeningen har stått foran TVn og vært kjempeservice-innstilt (not).

    Det ble en flott Venninnehelg! Lattermusklene ble godt trimmet i selskap av Åaleik Engmark, Terje Sporsem og Mads Hadler. Det ble en kjempekveld!!

    Velkommen til bloggen Ninas Skatter! Hyggelig med trivelig kommentar!

    Ja, Irina er ikke den puffen flott! Tenker du vil gjøre noen endringer ja:-) Kan jeg tippe ny farge på de svarte føttene??

    Mandagsklem!

    SvarSlett
  6. Du kan få kjøpe den shjø....den står bare på utstilling....slik at folk kan se :) Du skal få en fin pris :)har egentelig lyst på den selv, men du skjønner det at kan ikke ha alt :)

    Klem

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...