mandag 12. juli 2010

Min greske Terpsichore

Her er min kjære Terpsichore som henger så flott på veggen i stua mi.

Jeg kjøpte den fra en kunstner som hadde atelier i nabolaget mitt, Vrilissia litt utenfor Aten. Passerte den hver dag jeg kjørte på jobb og drømte om å eie den. Jeg var 22 år, jobbet hardt som servitør på et av de store hotellene og var veldig underbetalt. Men jeg sparte og sparte og etter ett år hadde jeg råd til å kjøpe denne vakre keramikk-kunsten på nesten 2 meter med grå undertoner og en touch av gull.

Terpsichore var jo en av de 9 muser som inspirerte til vakker musikk og dans.
Hun er som oftest avbildet med en harpe, som her.

Når vi for 4 år siden skulle flytte til Norge skulle selvsagt Terpsichore være med så flyttebyrået lagde en spesiallaget trekasse så hun skulle være trygg. Hun lå i kassen, som lå i en container, som lå på et skip i 2 uker og så oppover halve Norge i trailer. Samme kveld som flyttelasset kom tenkte grekern og jeg at vi måtte sette henne på en foreløpig trygg plass (unna 2 små gutter) til vi fikk tak i skruer. Vi dyttet henne under dobbeltsenga vår.... Og hva skjedde midt på natta, jo senga kollapset med madrass og oss to oppå (vi hadde ikke fått tak i skruer til senga heller). Men Terpsichore er en tøff dame og overlevde!

Her kan dere se nettsiden til kunstner Keti Anastasaki

2 kommentarer:

  1. Wow, så flott! Og med den historien, skal hun nok leve lenge hos dere:-) Takk for besøket hos meg, Maratonjenta! Ønsker deg en flott mandag!

    SvarSlett
  2. Ja, ikke sant, den blir nok evig i mitt eie:-) Gøy med slike ting som har en historie bak og som ikke er masseprodusert og solgt i storkjedebutikker (selv om jeg nok har endel av de også!)

    Inspirerende blogg du har, tror jeg må legge meg til som følger:-)

    Høsthilsen!

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...