mandag 22. november 2010

Papirklipp-kunst


På lørdag var jeg innom interiørbutikken Interia i Trondheim. http://www.interia.no/

Wow, der var det litt av et utvalg av skandinavisk design. Jeg har jo en litt blandet stil hjemme hos med (les mediterransk og norsk design, shabby, GreenGate, litt retro og litt lopper). Alle stilene holdes selvfølgelig litt separat fordelt på 3 etasjer og forskjellige rom. Så på Interia fant jeg masse jeg kunne tenkt meg, men det endte opp med noen nydelige julegave i serien til psaligraf Karen Bit Vejle som holder til i Trondheim. Jeg har lenge vært fasinert av henne og har veldig lyst å se en av utstillingene hennes.

Ta en titt:-)



 



Under er litt info om henne som jeg fant på hjemmesiden hennes: http://www.papercutart.no/

"Karen Bit Vejle skaper bilder av luft og papir. Med saksen som redskap klipper hun sin egen mangfoldige verden inn i papiret. Arbeidene hennes formes ut av ett stort sammenhengende stykke papir som brettes én, to og tre ganger og klippes utelukkende med saks. Den minste feil får konsekvenser for det ferdige resultatet.
Det er en langsomhetens kunst og en tålmodighetens kunst som krever høy konsentrasjon. Mange kan kalle seg papirklippere, men få kan kalle seg kunstnere i faget. Det er i den seneste kategorien Karen Bit Vejle hører hjemme. Vejles uttrykksform, psaligrafi, betyr ordrett – kunsten å tegne eller male med saks."

1 kommentar:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...