søndag 22. mai 2011

Reklamefilm-musikk



Etter at jeg begynte å blogge har jeg sett betraktelig mindre på TV, men litt blir det jo.
Og jeg hekter meg ofte opp i musikken fra reklamer. Det utgjør ofte det lille ekstra og dette vet jo reklameprodusentene utrolig godt. Men jeg lar meg forføre og kanskje har jeg tom. kjøpt produktet pga. de gode følelsene som reklamesangen gir meg. Og det er mange som har gjort inntrykk:

Som Nøtteknekker-sangen i Aker-reklamen. Det var i 2005, jeg bodde i Athen på 12. året og jeg husker jeg fikk utrolig hjemlengsel av å høre på den sangen. Kleint, ja, men faktisk sant...


Husker også denne reklamen for BBC hvor ulike artister synger Lou Reeds - Perfect Day.
Bono, David Bowie, Tom Jones, Suzanne Vega m. flere. Nyyydelig sang!
Poenget med reklamen var at uansett hvilken musikkstil du likte kunne du finne den på BBC.


 Under har jeg lagt inn endel av de ferske reklamesangene jeg virkelig synes har gjort reklamen stemningsfull, noen mer kjente enn andre. Noen fra 70-tallet og noen helt ukjente artister i Norge. 
Hør på de og prøv og husk fra hvilken reklame det er (løsningene står nederst)... Enjoy!

A)
EVRYONE - MILLIONS

B)
LIVERPOOL EXPRESS - YOU ARE MY LOVE

C)
MARK KNOPHLER - GET LUCKY

D)
THE JEZABELS - EASY TO LOVE

E)
CHRYSTAL FIGHTERS - AT HOME

F)
CAT STEVENS - FATHER AND SON


A) VOLVO V60 - mannen som synger sangen mens han kjører og er i ulike klær/roller
B) SPAREBANK 1 - en kundebehandler dukker opp i alle situasjoner paret i reklamen havner i.
C) NORSK TIPPING FLAX - den med hun som må ut i kulden å skrape bilruta.
D) IMSDAL - jentene som spiller flasketuten peker på og drar på roadtrip.
E) SAS - vær der når det skjer (far som rekker rockekonserten til sønnen etc.)
F) VG - hvor bestefaren leser avisa mens han venter på at foreldrene til babyen skal ordne bæresjalet.

Når jeg lette etter reklamer fant jeg også denne kule siden: http://www.reklamesanger.no/

Har dere noen favorittlåter fra reklamer?!

2 kommentarer:

  1. Jaaaaa....og den har du jammen glemt på lista di ;)

    LENKA med Trouble is a friend.

    Nøtteknekkeren til Aker glemmer jeg aldri, de hadde en ute for en liten stund siden også, men den fikk jeg bare med meg en gang. Har bytta ut tv med nettliv ;)

    Heidi

    SvarSlett
  2. Har alltid likt den "On the Road again..." den. Men det har selvfølgelig mye å gjøre med det morsome i selveste reklamefilmen ( de gamle damene som kjører saaaakte)...

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...